
In lume sunt circa 45.000 de nave maritime de transport. Acestea au un consum urias de carburant si polueaza cat cateva milioane de automobile la un loc. Pentru a reduce impactul transportului maritim asupra mediului, cercetatorii de la Universitatea din Tokyo, impreuna cu un grup de colaboratori, au conceput o nava care foloseste vele uriase, retractabile, pentru a reduce consumul de combustibil cu circa 30%.
“Folosind tehnologia de astazi, putem construi vele mari care pot fi controlate automat”, a declarat profesorul Kiyoshi Uzawa.
Fiecare vela va avea 50 metrii inaltime si 20 metrii latime. Velele pot fi pozitionate independent una de alta pentru a oferi mai multa forta de inaintare prin folosirea la maxim a energiei vantului. Pe vreme rea, “panzele” se strang rapid printr-un sistem ce permite coborarea telescopica a velelor.
Fiecare din cele cinci vele care vor fi instalate pe un cargobot costa – impreuna cu toate sistemele conexe – 2,5 milioane de dolari. Un operator de cargobot va recupera banii dati pe vele intr-o perioada cuprinsa intre 5 si 10 ani, in functie de marfa transportata.
Wind Challenger Project (WCP) este aproape de finalizare, iar Uzawa spune ca in cativa ani tehnologia va incepe sa fie implementata pe nave. Primele teste vor avea loc in 2016.
WCP va fi folosit initial pe tancuri petroliere si nave care transporta cereale. Pe cargoboturile care transporta containere nu va putea fi, intr-o prima faza, implementata tehnologia deoarece incarcatura de pe puntea externa are o inaltime mare si impiedica vantul sa ajunga la vele.